Одредбом члана 10. став 1. тачка 27) Закона о играма на срећу („Сл. гласник РС“, бр. 18/2020 и 94/2024; у даљем тексту: Закон) прописана је забрана допуштања и омогућавања физичким лицима од стране приређивача посебних игара на срећу преко средстава електронске комуникације да преносе средства са свог текућег рачуна на туђи евиденциони рачун регистрованог играча, као и регистрованом играчу да са свог евиденционог рачуна врши пренос средстава на туђи текући рачун.
Имајући у виду да је трансфер добитака који оствари регистровани играч за онлајн игре на туђи текући рачун важан индикатор за препознавање трансакција за које постоје сумње да се ради о прању новца, у циљу смањивања могућности прања новца и унапређења система контроле приређивања игара на срећу, наведеном одредбом су забрањени директни трансфери између евиденционих рачуна учесника у онлајн играма на срећу, као и пренос средстава са туђег текућег рачуна на евиденциони рачун регистрованог играча или са евиденционог рачуна на туђи текући рачун трећег лица, које није регистровано за учешће у играма на срећу.
С обзиром на то да је Управа за игре на срећу (у даљем тексту: Управа) надлежна да врши надзор над применом одредаба закона и других прописа у области игара на срећу, као и контролу спречавања прања новца и финансирања тероризма у области игара на срећу, Управа указује да су приређивачи посебних игара на срећу преко средстава електронске комуникације дужни да поступају у складу са забраном из члана 10. став 1. тачка 27) Закона тако што ће својим унутрашњим актима утврдити радње и мере које предузимају према регистрованим играчима онлајн игара на срећу и исте предузимати како превентивно, пре трансфера на и са евиденционог рачуна регистрованог онлајн играча, са, односно ка текућем рачуну, тако и контролно, проверавајући реализоване трансфере и на одговарајући начин поступајући са забрањеним трансферима или са затеченим средствима на евиденционим рачунима, те предузимајући одговарајуће мере према играчима за које се утврди да су поступили супротно забранама и обавезама успостављеним од стране приређивача.
Превентивним радњама и мерама, како је то претходно описано, у појединим случајевима, није могуће увести алате или системе за аутоматизацију процеса услед ограничења која садрже прописи које доноси Народна банка Србије или који уређују област заштите података о личности, па ће тако за одређене начине трансфера, попут безготовинских уплата платним картицама или инстант трансферима (IPS QR скенирај /deep link) и даље бити могуће вршити пренос средстава на евиденционе рачуне играча, али би унутрашњим актима требало прописати и имплементирати контролне механизме којима ће се, у складу са прописима о спречавању прања новца и финансирања тероризма, на адекватан начин открити и уредити поступање са радњама за које је Законом прописана забрана.
При утврђивању поменутих радњи и мера, приређивачи нарочито узимају у обзир анализу ризика од прања новца, финансирања тероризма и финансирања ширења оружја за масовно уништење, коју приређивачи онлајн игара на срећу израђују и ажурирају на основу прописа који уређују област спречавања прања новца.
Одредбама члан 34. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу („Службени гласник РС“, бр. 94/24), односно члана 75. Закона о играма на срећу („Службени гласник РС“, бр. 18/20 и 94/24 - у даљем тексту: Закон), прописано је да се накнада за одобрење за приређивање посебних игара на срећу на аутоматима плаћа у висини од 50 евра месечно у динарској противвредности по аутомату, као и да се свака посебна, неодвојива целина мултиаутомата на којој може да се игра сматра, у смислу овог члана, посебним аутоматом.
Одредбе члана 35. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно члана 76. Закона, прописују да је приређивач дужан да обрачуна и плати накнаду за приређивање посебних игара на срећу на аутоматима, у висини од 15% на основицу коју чини разлика између укупно остварене вредности улога и укупно остварене вредности добитака играча, а не мање од производа износа од 100 евра у динарској противвредности и највећег броја пријављених аутомата за игре на срећу у току месеца, као и да се свака посебна, неодвојива целина мултиаутомата на којој може да се игра сматра, у смислу овог члана, посебним аутоматом.
Одредбама члана 46. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно члана 90. Закона, прописано је да приређивач плаћа накнаду за добијање одобрења за приређивање посебних игара на срећу – клађење у висини од 200 евра месечно у динарској противвредности, по кладионици, док је одбедбама члана 47. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно члана 91. Закона, прописано да приређивач плаћа накнаду за приређивање игара на срећу – клађење у висини од 15% на основицу коју чини разлика између укупно остварене вредности улога и укупно остварене вредности добитака играча, а не мање од производа износа од 1.000 евра у динарској противвредности и највећег броја пријављених кладионица у којима се приређују игре на срећу у току месеца.
Одредбе чл. 54. и 55. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно чл. 101. и 102. Закона, прописују да се накнада за одобрење за приређивање посебних игара на срећу преко средстава електронске комуникације плаћа у висини од 10.000 евра месечно у динарској противвредности, односно накнада за приређивање посебних игара на срећу преко средстава електронске комуникације месечно у висини од 15% на основицу коју чини разлика између укупно остварене вредности улога и укупно остварене вредности добитака играча.
Према одредби члана 5. тачка 32) Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно члана 9. тачка 32) Закона, мултиаутомат је дефинисан као аутомат на коме истовремено може, на посебним, неодвојивим целинама, да игра више играча.
Одредбама чл. 23. и 32. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно чл. 62. и 73. Закона, прописано је да свака посебна, неодвојива целина мултиаутомата мора да буде посебно повезана са информационо-комуникационим системом приређивача, односно да се код њиховог стављања у употребу, доказ о испуњености услова из члана 62. Закона доставља за сваку његову посебну, неодвојиву целину на којој може играти играч, као и да се мултиаутомат може ставити у употребу, повући из употребе или преселити на другу локацију искључиво као јединствени аутомат, са свим својим посебним, неодвојивим целинама заједно, при чему се одобрење из става 1. овог члана даје за сваку посебну, неодвојиву целину посебно.
Сходно члану 33. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно члану 74. Закона, свака посебна, неодвојива целина мултиаутомата на којој може да се игра сматра се, у смислу овог члана, посебним аутоматом, односно мора да садржи налепницу за означавање и регистрацију.
У складу са одредбама члана 68. став 1. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, приређивачи су дужни да ускладе своје пословање са одредбама чл. 2, 17, 23, 32, 44, 45, 49, 50, 56, 61. у року од 180 дана од дана почетка примене овог закона.
Одредбе члана 68. став 5. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу прописују да се накнаде за одобрења и приређивање игара на срећу у складу са одредбама чл. 19, 34, 35, 46, 47, 54. и 55. овог закона обрачунавају од првог дана следећег месеца од дана почетка примене овог закона.
Ставом 6. истог члана прописан је изузетак од става 5. члана 68. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу који се односи накнаде за сваку посебну, неодвојиву целину мултиаутомата из чл. 34. и 35. овог закона и према којем се ове накнада обрачунавају од првог дана следећег месеца од дана истека рока из става 1. овог члана, односно по истеку рока од 180 дана.
Чланом 70. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу прописано је да овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у Службеном гласнику Републике Србије, а примењује се по истеку 30 дана од дана ступања на снагу.
С обзиром на то да је Закон о изменама и допунама Закона о играма на срећу објављен у Службеном гласнику РС број 94/2024 дана 28. новембра 2024. године исти је ступио на снагу 06. децембра 2024. године, док је његова примена почела 06. јануара 2025. године.
Имајући у виду наведено указујемо да је Законом о изменама и допунама Закона о играма на срећу дефинисан мултиаутомат као врста аутомата са посебним неодвојивим целинама на којем могу да играју више играча и да свака таква посебна целина (седећа места) мора да буде регистрована, да садржи своју налепницу и да буде повезана са информационо-комуникационим системом (чл. 5, 23. и 32. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу).
Према томе рок за пријаву сваке посебне целине мултиаутомата, постављања налепнице за регистрацију на посебне целине мултиаутомата и њихово повезивање са информационо-комуникационим системом је 180 дана од дана примене овог закона, односно 05. јули 2025. године (члан 68. став 1. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу).
У складу са наведеним, накнаде за одобрење и накнаде за приређивање посебних игара на срећу на аутоматима, клађење и преко средстава електронске комуникације обрачунавају се у складу са чланом 68. став 5. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу, односно од првог дана следећег месеца од дана почетка примене овог закона, тј. од 01. фебруара 2025. године, укључујући и накнаде за одобрење и накнаде за приређивање за пријављене посебне целине мултиаутомата (седећа места мултиаутомата). Рок за плаћање ових накнада је 05. март 2025. године.
Према томе, када су у питању мултиаутомати, приређивач обрачунава накнаде за одобрење у висини од 50 евра у динарској притиввредности за сваку регистровану посебну неодвојиву целину, као и накнаде за приређивање по свакој регистрованој посебној целини мултиаутомата почев од 01. фебруара 2025. године.
Прописани изузетак за обрачун накнаде за одобрење и накнаде за приређивање за посебне, неодвојиве целине мултиаутомата у члану 68. став 6. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу односи се на сваку нову неодвојиву целину мултиаутомата која претходно није била регистрована у оквиру мултиаутомата као целине и за коју је одребама члана 68. став 1. Закона о изменама и допунама Закона о играма на срећу остављен рок од 180 дана за усклађивање.
Имајући у виду да су у питању два потпуно одвојена и посебна поступка давања одобрења, да су Законом о играма на срећу прописани другачији услови којe правно лице мора да испуни, као и дa je различита документација која се прилаже уз захтев, сагласно члану 68. односно члану 83. Закона о играма на срећу, неопходно је поднети одвојене захтеве.